Pierwszy wpis – Ford T – Whitebox

DSC06971

Zachęcony i zmotywowany przez znajomych postanowiłem zacząć pisać blog poświęcony mojej pasji, czyli miniaturowym samochodom w skali 1/43. Jako, że jest to pierwszy wpis uznałem, że wypada go poświęcić miniaturce jednej z największych legend motoryzacji.

DSC06980

27 września 1908 roku, z fabryki Forda w Detroit wyjechał pierwszy model nowego samochodu Forda – oznaczony symbolem T. Datę tą uznaje się w historii za początek masowej motoryzacji. Jako ciekawostkę warto podać fakt, że w latach 20 XX wieku władze ZSRR były pod wrażeniem osiągnięć Henry’ego Forda w rozwoju produkcji i stawiali jego metody jako wzór godny naśladowania. Nie przeszkadzał im w tym fakt, że Henry Ford był zagorzałym antykomunistą.

DSC06976

DSC06977

W ciągu 19 lat produkcji (1908 – 1927) wyprodukowano 15 milionów egzemplarzy tego modelu. Wystarczająco duży, pojemny, nieskomplikowany w budowie i obsłudze, a przy tym na tyle niedrogi (zwłaszcza w latach 20), że mógł sobie na niego pozwolić przeciętny Amerykanin. To wszystko zadecydowało o sukcesie tego modelu. Chyba każdy zna słynne powiedzenie: Możesz kupić Forda T w każdym kolorze, pod warunkiem, że będzie to czarny. Wzięło się one stąd, że w latach 1914 – 1926 Fordy T opuszczały fabryczną lakiernię jedynie w czarnym kolorze.

DSC06978

DSC06979

Samochód znalazł szerokie zastosowanie podczas I Wojny Światowej. Służył jako samochód sztabowy, rozpoznawczy, ambulans, czy lekka ciężarówka. W latach 1914 – 1918 wyprodukowano 3 miliony tych samochodów, które były eksploatowane przez wojska amerykańskie, francuskie, brytyjskie, rosyjskie, włoskie czy australijskie.

DSC06972

DSC06973

Fordy T były już obecne na ziemiach polskich przed I Wojną Światową, a ich sprowadzaniem zajmowała się firma „Atlanta” z siedzibą w Warszawie. Jednak to dopiero po I Wojnie Światowej do Polski trafiły znaczne ilości tych samochodów m. in. egzemplarze przybyłe do kraju wraz z armią gen. Hallera, czy też zakupione z demobilu wojsk Ententy. W 1919 roku powstała w Polsce montownia Fordów T. Ponadto dużą liczbę Fordów T wyremontowano w zakładach CWS, głównie na potrzeby Wojska Polskiego. Był więc to najpopularniejszy samochód w Polsce w pierwszych latach po odzyskaniu niepodległości. Ford T doczekał się w gwarze polskich kierowców wielu różnych ciekawych, choć nie zawsze pozytywnych, przydomków: Kitajec, Fordzielec, czy chiński mercedes, to tylko niektóre z nich. Jak wspomina inż. W. Rychter w swoich wspomnieniach zatytułowanych Moje dwa i cztery kółka, utarło się złośliwe pytanie: A pan, to kierowca czy tylko na Fordzie ?. Pytanie te wynikało z wprowadzenia w latach 20 specjalnej kategorii prawa jazdy dla Forda T.  Na koniec warto dodać, że podwozie tego samochodu posłużyło do budowy pierwszego polskiego samochodu pancernego Ford Tfc zaprojektowanego przez inż. T. Tańskiego. Pojazdy te z powodzeniem wzięły udział w wojnie Polsko – Bolszewickiej w latach 1920 – 1921.

DSC06974

DSC06975

Tyle historii. Przejdźmy jednak do samej miniaturki. Model został wyprodukowany przez firmę Whitebox w limitowanej serii 1008 sztuk i trafił do mojej kolekcji w 2014r. Miniaturowy Ford, polakierowany w najbardziej charakterystyczny dla tego modelu czarny lakier, robi dobre wrażenie. Oczywiście przy dokładniejszym przyjrzeniu się modelikowi dostrzeżemy uproszczone wnętrze, topornie wykonane tylne lampy, czy zbyt grube podpory składanego dachu. Jednak całość prezentuje się całkiem znośnie. Na uwagę zasługuje za to nieźle wykonane zawieszenie pojazdu. W dziesięciostopniowej skali oceniania modelik zasługuje na solidną szóstkę plus.

  7 comments for “Pierwszy wpis – Ford T – Whitebox

  1. ~Wilczek z żydowską mycką
    9 czerwca 2015 o 00:07

    Bardzo ciekawy opis modelu Forda T Panie Piotrze, liczę na kolejne wyczerpujące wpisy. Pozdrawiam gorąco ;)

  2. 13 czerwca 2015 o 23:56

    Witam
    Wpadłem z rewizytą.
    Zaczyna się bardzo fajnie. Ciekawy opis, dobre zdjęcia. Oby tak dalej.
    pozdrawiam

    • p.wladyslawski
      15 czerwca 2015 o 00:16

      Dziękuję za miłe słowo i serdecznie zapraszam do zaglądania tutaj ! Będę starał się umieszczać wpisy przynajmniej raz na tydzień.

      Pozdrawiam !

  3. ~Toretto
    16 stycznia 2016 o 12:55

    Jak na początkowy wpis jest on bardzo obszerny jednak jest to plusem gdyż odpowiada na wszystkie możliwe pytania na temat historii pojazdu jako takiego , jestem pod wielkim wrażeniem tak szerokiej wiedzy i życze powodzenia w kolejnych wpisach :)

    • Piotr Władysławski
      16 stycznia 2016 o 13:48

      Dziękuję ! Cieszy mnie to że podoba się formuła wpisów w których staram się opisać historię prawdziwych pojazdów, których modele tu prezentuję :)

      Pozdrawiam !

      Piotr

  4. 22 marca 2016 o 22:27

    Jak dla mnie bardzo ciekawy wpis, ponieważ lubię czytać o historii motoryzacji. Tak jak napisałeś, samochód ten zrewolucjonizował rynek i chwała mu za to! Miniatura też niczego sobie. Gratuluję! :)

    • 22 marca 2016 o 22:29

      Dziękuję Hitfan za przeczytanie odświeżonego i poprawionego postu :) Ford T to taki samochód, który musiałem koniecznie mieć w kolekcji !

      Pozdrawiam !

      Piotr

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *