Policyjne Polonezy – 1500 „Borewicz” i Caro MR 91

Polonezy stały się ikoną polskiej policji lat 90 XX i pierwszej dekady XXI wieku. Pierwsze Polonezy trafiły do Milicji Obywatelskiej już w 1978 roku, jednak znaczne ilości tych samochodów trafiają dopiero od II połowy lat 80. W latach 90 XX wieku Polonez staje się podstawowym samochodem patrolowym polskiej policji zastępując Fiata 125p. Już pod koniec lat 90 ze służby wycofywane są Polonezy 1500, MR 87 i MR 89. W 2009r. ze służby wycofano Polonezy Caro i Caro Plus kończąc „epokę” Poloneza w polskiej policji. W tym wpisie zaprezentuję trzy modele policyjnych Polonezów z mojej kolekcji.

Od BLOG

W kwietniu tego roku w wydaniu specjalnym Kultowych Aut PRL-u ukazał się policyjny Polonez Caro MR 91. Model zamówiłem na oficjalnej stronie wydawnictwa i kiedy trafił w moje ręce okazało się, że posiada spore uszkodzenia – znaczny ubytek lakieru na drzwiach kierowcy, zdeformowana opona oraz pęknięcie w przedniej szybie (na szczęście słabo widoczne dzięki wycieraczkom). Model od razu zareklamowałem podpierając moje uzasadnienie dokumentacją zdjęciową. Wydawnictwo pokazało w tym wypadku klasę i przyjęło reklamacje wysyłając mi w krótkim czasie poprawny model. Oczywiście mógłbym przyczepić się do niewielkich wgnieceń na progu, czy minimalnych ubytków białego pasa…, ale nie zrobiłem tego. Po prostu taki jest urok „gazetowych” modeli.

Od BLOG

Sam model policyjnego Poloneza Caro uważam za bardzo udany i cieszy mnie jako kolekcjonera, któremu bliski jest temat polskich służb mundurowych. Model jest poprawny merytorycznie choć pewne elementy można byłoby wykonać lepiej. Przede wszystkim belkę świetlną Elektra LZ, która nie ma zaznaczonych „żeberek” głośnika znajdującego się po lewej stronie pomiędzy kloszem, a częścią z napisem „Policja” (część ta w oryginale jest podświetlana).

Od Radiowozy polskich formacji mundurowych w miniaturze
Od Radiowozy polskich formacji mundurowych w miniaturze
Od BLOG
Od BLOG
Od BLOG

Jako, że wydawnictwo nie chciało bym odesłał wadliwy model postanowiłem że spróbuję wymienić w nim belkę na zestaw sygnalizacyjno – dźwiękowy z lampami ostrzegawczymi Elektra LBO – 10T. Do wykonania tej przeróbki zainspirowała mnie konwersja kolegi Qliga oraz zdjęcia z epoki m.in z magazynu „997 Policja” (kontynuatora magazynu „W Służbie Narodu”)

Wyszło tak:

Od Radiowozy polskich formacji mundurowych w miniaturze
Od Radiowozy polskich formacji mundurowych w miniaturze

Mimo że moje wykonanie jest dalekie od ideału to wady montażowe tego modelu stały się dla mnie jakby mniej widoczne…

Belkę, którą ściągnąłem z wyżej prezentowanego Poloneza Caro założyłem na model milicyjnego Poloneza 1500. Zmazałem zmywaczem do paznokci napisy „Milicja” i nakleiłem w ich miejsce napisy „Policja”.

Od Radiowozy polskich formacji mundurowych w miniaturze
Od Radiowozy polskich formacji mundurowych w miniaturze

W latach 90 XX wieku zaczęły się upowszechniać na polskich radiowozach belki ostrzegawcze, które zastępowały słynne „galeryjki”. Znacząco zwiększyły one widoczność pojazdów uprzywilejowanych, dzięki czemu kierowcy mogli szybciej dostrzec zbliżający się alarmowo pojazd i zjechać mu z drogi. Choć belki trafiały głównie do nowych pojazdów (i to nie wszystkich) to znalazły się także na niewielkiej części starszych samochodów. Warto dodać, że jeszcze w latach 80 niewielką liczbę belek ostrzegawczych zakupiła za granicą Milicja Obywatelska.

I troszeczkę zdjęć na koniec:

Od BLOG
Od BLOG
Od BLOG
Od BLOG
Od BLOG
Od BLOG
Od BLOG

  2 comments for “Policyjne Polonezy – 1500 „Borewicz” i Caro MR 91

  1. ~SEATPC
    1 września 2015 o 16:59

    Patrol excellent models that I like and I enjoy seeing worldwide

    FSO I have two models and the two are civilians, we will have to think about adding one police

    Cheers

    • Piotr Władysławski
      1 września 2015 o 17:25

      Thanks !

      Militia and police Polonez are readily available – Both models of DeAgostini. Polonez 1500 with lightbar and Polonez Caro MR 91 with „classic” lights are my conversion.

      Greetings !

      Piotr

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *