RAF 2203 Milicja i 22034 Straż – Avtomobil na Służbie

Jak wspominałem już wielokrotnie przy okazji poprzednich wpisów (m.in o strażackim Gazie 69, czy milicyjnej Wołdze) ostatnimi czasy rynek zalała fala modeli wydawanych w rosyjskich seriach gazetowych „Avtomobil na Służbie” oraz „Avtolegendy CCCP”. Modele, które możemy znaleźć w przeróżnych sklepach (np. w sieci reklamującej się jako „Nie dla idiotów”) kosztują grosze jednak pochodzą one z początkowych numerów obu wymienionych serii, kiedy zauważalne były poważne problemy z ich jakością. Tym samym łatwiej możemy znaleźć wybrakowany lub uszkodzony fabrycznie model niż taki w nienagannym stanie. Pośród tych modeli możemy znaleźć dwa służbowe mikrobusy RAF Latvija. Co ciekawe w trakcie moich poszukiwań nie udało mi się znaleźć służbowych RAFów i dopiero dzięki koledze Pawłowi oraz moim rodzicom do kolekcji trafiły odpowiednio RAF 22034 i milicyjny RAF 2203.

Od BLOG
Od BLOG

RAF 2203 zastąpił model 977. Przedprodukcyjne egzemplarze wyjechały już z fabryki w 1971 roku, a pierwszy seryjny egzemplarz wyjechał z fabryki w grudniu 1975 roku. Produkcja masowa RAF 2203 rozpoczęła się w 1976 roku. Nowy model, który był wyraźnie szerszy i nieco dłuższy, ale niższy, posiadał zgodne z ówczesnymi trendami stylizacyjnymi kanciaste nadwozie z charakterystyczną, mocno pochyloną przednią szybą. Samochód napędzał silnik o pojemności 2,4 L i mocy 95 KM znany z Wołgi M24, który zapewniał prędkość maksymalną w granicach 120 km/h. W bazowej wersji mikrobus mógł zabrać 11 osób + kierowca. Samochód stał się także bazą, na której montowano specjalistyczne zabudowy m.in z myślą o służbach ratowniczych.

Choć model podpisany jest jako Raf 22033, to jest to po prostu standardowy mikrobus w malowaniu Państwowej Inspekcji Ruchu Drogowego (GAI), czyli odpowiednika naszej drogówki. RAF 22033 był specjalistycznym samochodem wyposażonym w urządzenia do fotografii stereoskopowej, które wysuwano na zewnątrz przez specjalny otwór w dachu samochodu. Prototypowe samochody w tej wersji testowano na ulicach Moskwy w latach 1973 – 1974.

Od BLOG
Od BLOG
Od BLOG
Od BLOG
Od BLOG
Od BLOG
Od BLOG
Od BLOG

RAF 22034 to strażacka odmiana przeznaczona jako stanowisko dowodzenia akcją gaśniczą. Samochód przewoził 4 strażaków (+ kierowca) wraz z pełnym wyposażeniem znajdującym się w tylnej części samochodu. Ponadto wnętrze mieściło stoliczek oraz dodatkowe środki łączności. Po zbudowaniu kilku prototypów w latach 1974 – 1975 zrezygnowano z projektu ze względu na jego nieopłacalność.

Od BLOG
Od BLOG
Od BLOG
Od BLOG
Od BLOG
Od BLOG
Od BLOG
Od BLOG

Na koniec modele z ANS, które kupiłem „po taniości” jak określił to ktoś na motoshowminiatura.

Od BLOG

  4 comments for “RAF 2203 Milicja i 22034 Straż – Avtomobil na Służbie

  1. 18 listopada 2015 o 14:59

    Hermosos RAF, me encantan las parrillas delanteras; muy bellos tanto en color amarillo como la versión en rojo.
    Abrazo!

    • Piotr Władysławski
      18 listopada 2015 o 18:31

      Dziękuję !

      Pozdrawiam !

      Piotr

  2. ~SEATPC
    20 listopada 2015 o 19:32

    Lubię ten Raf chyba dzielimy różnicę w wystroju, mój jest karetka.

    Te dwa brakuje w mojej kolekcji, aby zakończyć serię

    pozdrowienia

    • Piotr Władysławski
      20 listopada 2015 o 23:50

      Dzięki SEATPC za komentarz ;) Ambulans na bazie RAF znajduje się na mojej liście poszukiwanych modeli ;)

      Pozdrawiam !

      Piotr

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *