[Konwersja] Fiat 126p i Fiat 132p – Milicja Obywatelska

Pierwszy wpis w nowym roku postanowiłem poświęcić modelom, które spotkały się z waszym największym zainteresowaniem na fanpage’u bloga na Facebooku w grudniu ubiegłego roku.

Od BLOG

W latach 70 XX wieku na wyposażeniu Milicji Obywatelskiej znajdowały się nie tylko powszechnie używane Warszawy, Wołgi M21/22 i M24, Gazy 69, Uazy 469B czy Fiaty 125p, ale także dość ciekawe samochody jak Mercedes W111, Fiat 1500,Fiat 126p i 132p. O tych dwóch ostatnich modelach będzie dzisiejszy wpis. Oba modele to moje konwersje, które są dalekie od ideału. Jednak jestem z nich w jakimś stopniu zadowolony i bardzo mnie cieszą.

Od BLOG

Fiat 126p, choć wielu może wydać się to zaskakujące, znajdował się na wyposażeniu Milicji Obywatelskiej odkąd tylko rozpoczęła się w Polsce jego produkcja i służył następnie w Policji. Fiaty 126p były wykorzystywane głównie przez dzielnicowych i przewodników psów, ale zdarzały się także przypadki wykorzystywania go w roli wozu patrolowego. Milicyjnego, czy Policyjnego Malucha można było spotkać np. stojącego na rogatkach miasta z funkcjonariuszami sprawdzającymi stan trzeźwości kierujących.

Od BLOG
Od BLOG

Model pochodzi z serii „Złota Kolekcja. Auta PRL-u” i został przeze mnie „oznakowany”. Podobnie jak część milicyjnych/policyjnych Maluchów nie posiada lampy ostrzegawczej choć myślę, że z czasem ją otrzyma. Tak będzie wyglądał troszkę efektowniej. Planuję wymienić także słabej jakości tablice rejestracyjne.

Od BLOG
Od BLOG

Fiat 132p był najprawdopodobniej najszybszym oznakowanym radiowozem Milicji Obywatelskiej w latach 70 XX wieku. Niestety nie dysponuję informacjami ile takich samochodów służyło w Milicji Obywatelskiej jednak musiała być to niewielka liczba. Milicyjnego Fiata 132p można było zobaczyć m.in. w eskorcie papieża Jana Pawła II w trakcie I pielgrzymki do Polski ,czy podczas wspólnego patrolu WSW i Milicji Obywatelskiej, o czym pisało czasopismo „W Służbie Narodu”. Fiata 132p można zobaczyć także na szklanym ekranie m.in w serialu ”07 Zgłoś się”, czy filmie „Prom do Szwecji”.

Od BLOG
Od BLOG

Model pochodzi z rumuńskiej serii „Masni de Legenda” i został odkupiony w stanie niekompletnym od kolegi Qliga. W modelu brakowało kół i tylnego zderzaka, a także części oznakowania. Uznałem, że lepiej od nowa zacząć „zabawę” z oznakowaniem niż szukać doboru farb i taśmy pasujących kolorystycznie do tego, co zrobił Qlig. Brakujące elementy model otrzymał od Fiata 132p z Kultowych Aut PRL-u ,którego kupiłem w MM specjalnie z przeznaczeniem na części. Spodobał mi się oklejony przez Qliga taśmą aluminiową przedni zderzak i to samo zrobiłem ze zderzakiem tylnym. Jak wyszedł model?. Oceńcie sami.

Od BLOG
Od BLOG

Jeszcze raz życzę wam wszystkiego najlepszego w nowym roku!.

  28 comments for “[Konwersja] Fiat 126p i Fiat 132p – Milicja Obywatelska

  1. ~SEATPC
    1 stycznia 2016 o 16:44

    Bardzo dobrze się prezentują te dwie transformacje Piotr.

    FIAT modele sprzedawane były tutaj w Hiszpanii pod podpisem SEAT.

    Z wyjątkiem 126 będzie nazywany 133 przedstawionego jako ostatnim jednego wszystko za 132, jeśli zachowują swoją oryginalną nazwę.

    Mają bardzo dobrze było dwa nowe wozy patrolowe w swojej kolekcji
    Gratulacje z nich

    Pozdrowienia i Szczęśliwego 2016

    • Piotr Władysławski
      1 stycznia 2016 o 22:59

      Dziękuję SEATPC !

      SEAT wprowadził sporo ulepszeń i modyfikacji do pojazdów Fiata tworząc przy tym nowe, wyjątkowe modele. Chętnie widziałbym u siebie w kolekcji Fiata 133.

      Tobie również życzę szczęśliwego 2016 roku !

      Pozdrawiam !

      Piotr

  2. 1 stycznia 2016 o 17:27

    Buena pareja de coches de la milicia polaca Piotr, me gustan!
    Abrazo!

    • Piotr Władysławski
      1 stycznia 2016 o 22:57

      Dziękuję Juanh za komentarz i pozdrawiam !

  3. ~NIL
    16 stycznia 2016 o 09:09

    Fiat 126p NIGDY nie „służył” w Milicji Obywatelskiej (Pokazywane to rekonstrukcje nie mające nic z rzeczywistością)………w Policji tak.

    http://d-nm.ppstatic.pl/kadr/k/r/27/04/50d1d5bc7ffdd_o,size,933×0,q,70,h,3310c1.jpg

  4. 16 stycznia 2016 o 11:32

    Bardzo fajne modele. Obiecałem sobie, że jak zrobię sobie prawo jazdy to pierwszym moim autem będzie fiat132p!

    A co do modeli i modelarstwa, zawsze szacunek dla ludzi którzy mają takie manualne umiejętności. Ja pewnie nawet kółka do tegoż auta bym nie zmontował! :D

    Pozdrawiam!

    • Piotr Władysławski
      16 stycznia 2016 o 12:06

      Witaj, Dziękuję za miły komentarz !
      Życzę Tobie świetnego Fiata 132p :) Jak go już będziesz miał możesz pochwalić się w komentarzu, oczywiście ze zdjęciem :) Co do modelarstwa – sam nie uważam się za modelarza a poziom moich prac jest daleki od doskonałości. Jako że nikt nie robił takich modeli w milicyjnych barwach spróbowałem zrobić je sam i efekt widoczny jest wyżej :)

      Pozdrawiam !

      Piotr

  5. 16 stycznia 2016 o 14:51

    Witam, trafiłem tu przez przypadek, ponieważ interesuję się fiatami z lat 70. Tak kliknąłem zdjęcie Fiata 132 – milicja. Przeczytałem też wpis Pana Nila. Panie Nil – nie pisz Pan bzdur. Nie masz Pan bladego pojęcia, i jeszcze piszesz Pan o swojej randze (zapewne wysokiej ;-) ) która ma utwierdzić wszystkich w tym co Pan pisze. Otóż bedąc małym chłopcem (ok.7 lat), jechałem z tatą tramwajem ul.Marchlewskiego ( teraz Jana Pawła ). W tramwaju wywiązała się awantura z pijanym pasażerem. U zbiegu ulic Marchlewskiego i Nowotki, teraz al.Solidarności stał patrol milicji właśnie we Fiacie 126p. Tatą interweniował bo też pracował w milicji i tam tego jegomościa za wsiarz odprowadził. Pamiętam to jak dziś. Po za tym w milicji było wiele marek samochodów o innych służbach nie wspomnę. Były nie oznakowane garbusy, skody 105, wartburgi, łady i inne. Kto był w tmtych latach w garażach na Iwickiej, Siedmiogrodzkiej i w paru innych ten wie. A maluch był jak najbardziej oznakowany i jeździł po Warszawie. Proszę nie wprowadzać młodszych kolegów w błąd. Pozdrawiam.

    • Piotr Władysławski
      16 stycznia 2016 o 19:34

      Witam ! Bardzo dziękuję za merytoryczny komentarz i ciekawą historię którą Pan przedstawił ! Jako historyk niezwykle doceniam wspomnienia z dawnych lat dlatego też jeśli ma Pan więcej wspomnień związanych z radiowozami MO byłbym bardzo wdzięczny jakby je Pan tu przedstawił ! Być może Pański Tata wspominał Panu o jakiś ciekawych, nietypowych samochodach MO ? Jeśli chodzi o Fiaty lat 70 to wkrótce mam nadzieję że rozpocznę pracę nad innym nietypowym Fiatem w służbie MO – 1500, zwanym „wanną” który służył w Komendzie Stołecznej MO.

      Pozdrawiam !

      Piotr

  6. ~QLIG
    16 stycznia 2016 o 16:00

    Cóż, niektórzy dalej będą wierzyć, że Elvis żyje…OZNAKOWANE Fiaty 126p w służbie milicyjnej występowały jak najbardziej. Białe, niebieskie a i czerwone się zdarzały. Piotr zamieścił chyba wszystkie znane dotychczas zdjęcia z EPOKI a nie REKONSTRUKCYJNE. Są to auta używane w służbie a nie „reklamowe”. W rejonie gdańska w latach 80-tych jeździł OZNAKOWANY 126p w kolorze CZERWONYM z niebieskim pasem. Ale niektórym można pokazać wiarygodne zdjęcia zrobione przez ludzi na ulicy, którzy te auta widzieli, ale oni dalej będą twierdzić, że to bzdura.
    Ja też „siedzę w temacie aut milicyjnych” od lat i zdarzały się tam auta OZNAKOWANE typu Mercedes W111, Peugeot 604, Fiat 1300/1500.

    • Piotr Władysławski
      16 stycznia 2016 o 23:31

      Tego czerwonego 126p jak najbardziej muszę wykonać ;)

      Pozdrawiam !

      Piotr

  7. 16 stycznia 2016 o 21:18

    Witam,
    Dziękuje za miłe słowa. Po prostu nie lubię jak ktoś nie ma racji, nie przyjmuje argumentów w postaci zdjęć, wspomnień itp. Z góry neguje fakty podpierając się pełnioną funkcją. Cenna jest na pewno wiadomość, że fiaty 126p były pomocne w ochronie granic.Tego nie wiedziałem. Historia jest natomiast prawdziwa ☺ Co do wspomnień Taty to nie posiadam, chyba więcej takich historii ☺Owszem wspominał mi o Fiatach 125p z silnikami 2000 cm³ i Polonezach dwulitrowych. Wtedy były to silniki właśnie z Fiatów 132. Potem, ale to dużo później, chyba początek lat ’90 były też z silnikami 2.0 od Forda Sierry. Kiedyś nawet takim Polonezem z włoską ,,2″ jechałem – piękna sprawa – ale niestety mankamentem tych samochodów były hamulce. To mi właśnie wspominał – samochód ,,szedł” jak to się mówi około 190 km/h zakładając, licznik był do 180 i pewnie duży błąd. (ponad 100 KM, chyba 110), ale nie hamował zbyt dobrze. Zwykły Fiat 1500 miał coś w okolicy 70 KM. Różnica była. Czy były takie oznakowane nie jestem pewny, pewnie pojedyńcze sztuki na pewno.Nie oznakowane na pewno.Z tego co pamiętam to kolegi Tata jeździł takim białym ,,borewiczem” w stołecznej. W tamtych czasach łatwo było je rozpoznać chyba miały charakterystyczne numery np.WAB, WAS. i czasem troszkę inne anteny na dachu – w Polonezie. I na którymś z tylnych błotników w sedanie Fiata 125p, ale nie wiem czy też było to regułą.
    Pozdrawiam

    • Piotr Władysławski
      16 stycznia 2016 o 21:34

      Witam ponownie ! Wspomniany wyżej Fiat 126p służył m.in na Okęciu. Zobaczyć go można na pierwszej stronie któregoś z wydań „W Służbie Narodu”. Musiałbym dokładnie sprawdzić w którym ale zdjęcie wrzucałem kiedyś na forum modelarzy samochodowych więc je pokażę: https://lh3.googleusercontent.com/-DGbUlrSdkTc/VTu3RzsDecI/AAAAAAAAG04/8KfYdNHRt3U/s720-Ic42/fiat126p%252520wop.jpg Widziałem także drugie zdjęcie WOPowskiego 126p ale bardzo niewyraźne. Co do wspomnień pytałem dlatego że w MO służyło mnóstwo ciekawych i niepowtarzalnych radiowozów które nie zachowały się na zdjęciu jak np. Opel Olympia z Warszawskiej Drogówki (wspomniane w magazynie „W Służbie Narodu”) czy Mercedes 170V z Gdańska. Każda informacja o samochodach MO jest dla mnie bardzo cenna :) Informacje o Fiacie 125p i Polonezie bardzo cenne i dziękuję serdecznie za nie ! Ciekawa jest dla mnie sprawa Fiatów 131 – nie znalazłem żadnych zdjęć ale we wspomnieniach była mowa o nich – ale czy były oznakowane – tego nie wiem. Równie dobrze mogły się komuś pomylić ze 132.

      Pozdrawiam i zapraszam do odwiedzania mojego skromnego bloga :) Jeśli ma Pan jakieś ciekawe historie, zwłaszcza związane z MO, bardzo chętnie je przeczytam :)

      Piotr

      Pozdrawiam serdecznie !

  8. ~Semafor
    16 stycznia 2016 o 23:10

    W „drogówce” MO w połowie lat ’70 służyły dwa fiaty 125 „Monte Carlo” w kolorze czekoladowo-brązowym, z niebieskim pasem i napisem MO, kogutem oraz głośnikami na dachu.

    • Piotr Władysławski
      16 stycznia 2016 o 23:13

      Witam ! Rewelacyjna informacja ! Czy posiadasz może jakieś zdjęcia albo informacje dotyczące numerów tablic rejestracyjnych itd. ? Będę bardzo wdzięczny !

      Pozdrawiam !

      Piotr

      • ~Semafor
        16 stycznia 2016 o 23:16

        Niewykluczone, że znajdzie się fotografia, bo taka istniała, niestety czarno-biała. Skontaktuję się za parę dni. Pozdrawiam.

        • Piotr Władysławski
          16 stycznia 2016 o 23:17

          Świetnie, bardzo dziękuję ! Na pewno podejmę się rekonstrukcji modelu w miniaturze :)

          Pozdrawiam !

          Piotr

      • ~Arek
        17 stycznia 2016 o 05:43

        Na tych zdjeciach znajdziesz troche numerow http://www.gazeta.policja.pl/997/galeria-1/82816,Wspomnienczar.html

    • ~Semafor
      16 stycznia 2016 o 23:13

      Oczywiście chodzi o warszawską drogówkę.

  9. ~juro
    17 stycznia 2016 o 00:23
    • Piotr Władysławski
      17 stycznia 2016 o 00:25

      Pocieszny obrazek :) A tak na poważnie to ten maluszek ma już zmodyfikowany wzór oznakowania radiowozów wprowadzony już w Policji tj. umieszczony niżej, często pod linią klamek z przerwą na napis „Policja”. Wcześniej litery MO/Milicja znajdowały się poniżej pasa.

      Pozdrawiam !

      Piotr

  10. ~tom481
    17 stycznia 2016 o 20:10

    Tak doskonale pamiętam i na te lata to było wyposażenie w auta aktualne do potrzeb zdobywałem prawo jazdy na pabiedzie i to były auta bardzo dobre mała awaryjność i bardzo ciepłe zimą i dzisiaj się wyśmiewacie się z tego sprzętu że to z perelu ale to jeżdziło latami bez awaryjnie co nie można powiedzieć o dzisiejszych pojazdach ,jak potrzeba to do serwisu poz tom

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *