Volkswagen T4 – Kultowy radiowóz Polskiej Policji.

DSC05949

VW T4 to bez wątpienia jeden z najbardziej rozpoznawalnych radiowozów polskiej policji. Pierwsze egzemplarze trafiły do służby w 1993 roku, ostatnie w 2003 roku. Warto przybliżyć historię tego pojazdu w służbie polskiej policji.

Volkswagen T4

Poprzednikiem VW T4 w Polskiej Policji była Nysa 522 w kilku wersjach specjalistycznych: OW (Operacyjno – wypadowa), KW (Konwojowo – wypadowa) i RSD (Ruchome Stanowisko Dowodzenia).

DSC05956

DSC05957

Na początku lat 90 w garażach policyjnych było sporo starych, przestarzałych i wyeksploatowanych samochodów. Oczywiście na stanie znajdowały się całkiem świeżo kupione Honkery,Polonezy MR 89, Uazy 469, Łady Niva, nieliczne Renault 21 czy Renualt TraficWciąż jednak jeździły liczne Fiaty 125p, 126p czy Nysy wyprodukowane jeszcze pod koniec lat 70. Część z nich posiadała nawet malowanie stosowane do 1978 roku, czyli białe nadwozie i niebieski pas. Pogorszenie się jakości produkcji rodzimych pojazdów w latach 80 niosło konieczność wymiany także i nowszych pojazdów. W tym czasie poważnie zastanawiano się nad zakupem używanych samochodów i przez krótki czas testowano dwa ex-holenderskie radiowozy Volvo 343. Ostatecznie nie zdecydowano się na zakup używanych samochodów. Policja otrzymała środki i zakupiła w I połowie lat 90 znaczną liczbę nowych Volkswagenów różnych typów – Vento, Passat B3 i Transporter T4.

DSC05958

DSC05960

VW T4 szybko zyskał uznanie funkcjonariuszy i w kolejnych latach zamawiano kolejne pojazdy tego typu. Do dziś na naszych drogach można spotkać policyjne T4 pochodzące z dostaw z 2001 (zakupiono 650 samochodów tego typu dla Oddziałów Prewencji Policji) i uzupełniających z 2003 roku (kilkanaście sztuk). Są to pojazdy z silnikiem 2,5 TDI o mocy 102 KM, które mają renomę niezniszczalnych. Modele z silnikiem benzynowym, a takie dostarczono w 1993 roku, wycofano w większości około lat 2007 – 2009, kiedy wprowadzono w ich miejsce Fiaty Ducato.

DSC05961

DSC05962

Choć na przełomie 2011/2012, kiedy Policja ogłosiła przetarg na dostawę 600 nowych pojazdów dla OPP, wieszczono rychłe wycofanie ze służby VW T4. Ostatecznie jednak pozostawiono je w służbie przenosząc do różnych jednostek. Ex – policyjne VW T4 z pierwszych dostaw w znacznej części dziś pełnią drugą służbę, tym razem w jednostkach OSP.

DSC05965 (1)

Model, podobnie jak prezentowany wcześniej Ford Crown Victoria z California Highway Patrol, pochodzi z włoskiej serii POLIZIA NEL MUNDO. Do mojej kolekcji trafił w 2012 roku dzięki ”akcji Ebay” organizowanej przez kolegę Piotrek_EPKK na motoshowminiatura.pl.

DSC05951

DSC05952

Głównym moim zastrzeżeniem jest to, że model nie prezentuje typowej dla Polskiej Policji wersji. Nasza Policja używała i używa w większości wydłużone T4 z dwuskrzydłowymi drzwiami w tylnej części nadwozia. Model prezentuje wersje krótką z uchylaną do góry klapą i prawdę mówiąc oglądając liczne zdjęcia nie natknąłem się na taką jaką  przedstawia opisywana miniatura. Oczywiście były wykorzystywane „krótkie” VW T4, ale posiadały one dwuskrzydłowe drzwi zamiast klapy, zaś rzadkie modele z podnoszoną do góry klapą były wersjami wydłużonymi… Być może jednostkowo były i tak wersje zakupione np. przez gminę dla lokalnej policji. Jeśli ktoś ma informacje na temat takiej odmiany w służbie Policji uprzejmie proszę o napisaniu o tym w komentarzu.

DSC05953

DSC05955

Przyznam jednak, że model mimo wszystko bardzo mnie cieszy, bo w końcu prezentuje radiowóz polskiej policji. Żaden inny model policyjny nie cieszy mnie tak, jak ten noszący malowanie służby z mojego kraju. A modeli polskich radiowozów jest niestety na rynku bardzo niewiele…

DSC06010

Z Fiatem Marea …

DSC06012

… i z Polonezem Caro MR 91

  14 comments for “Volkswagen T4 – Kultowy radiowóz Polskiej Policji.

  1. 10 marca 2016 o 14:02

    Witaj Piotrku! Masz 100% z tą rozpoznawalnością. Do tej pory widuje się te VW, to naprawdę klasyk :)
    Model jednak mógł być zrobiony nieco lepiej. Tylne lampy to najmniejsza linia oporu, niemniej, tak jak mówisz, radiowóz ojczystej policji na pewno cieszy bardziej niż Volkspolizei. :D

    Pozdrawiam gorąco!

    • 10 marca 2016 o 18:27

      Witaj Damianie, Dziękuję za komentarz ;) W pełni się zgadzam że model mógł być zrobiony nieco lepiej.

      Pozdrawiam !

      Piotr

  2. 10 marca 2016 o 21:20

    A ja przyznam, że oglądają zdjęcia do końca miałem pewne wątpliwości czy to model, czy nie:) Fakt, przy dużym zoomie można się zorientować, ale gdyby dodać kilka filtrów w photoshopie, nie byłoby to takie proste i oczywiste:) Piotr, dobra robota!

    • 11 marca 2016 o 11:50

      Witaj FunVolvo,

      Dziękuję za miły komentarz ;) Fakt, trochę zabawy w Photoshopie i rzeczywiście efekt mógłby być ciekawy :)

      Pozdrawiam !

      Piotr

  3. 11 marca 2016 o 00:50

    Model rewelacyjny może nie jest, ale nie jest tak źle. Tylne lampy mogli trochę bardziej dopracować. Tylne drzwi podnoszone do góry wynikają pewnie z faktu że model powstał na bazie innego modelu VW T4 i nie przerabiali całości zgodnie z tym co spotykaliśmy na naszych drogach.

    A co do radiowozów na naszych drogach nie wymieniłeś jeszcze dość dużej ilości Opli Vectra która jeździła w drogówce na początku lat 90-tych. A o ile pamiętam trafiały się też Fiaty Tempra, ale tu nie mam pewności.
    U mnie w mieście na 100% jeździła Vectra z drogówki, a prewencja miała Renault 21 i Renault Traffic.

    • 11 marca 2016 o 11:48

      Witaj Motobianco ! Dziękuję za komentarz :)

      W pełni zgadzam się z Twoją opinią odnośnie modelu. Co do radiowozów lat 90. Rzeczywiście, na początku lat 90 dość popularne były Ople Vectra jak i mniejsze Astry I generacji (Choć popularnością na pewno nie dorównywały II generacji szeroko wykorzystywanych w późniejszych latach). Należy też wspomnieć o Renault 19, który także był dość licznie wykorzystywany przez Policję. Bardzo możliwe że w służbie znalazły się Fiaty Tempra. Spróbuję poszukać o nich informacji.

      Pozdrawiam !

      Piotr

  4. 11 marca 2016 o 07:56

    Piotrku oczywiście, że radiowóz polskiej policji cieszy, zwłaszcza tak rozpoznawalny jak VW. Szkoda, że to jedyny masowo dostępny model, bo jego poziom wykonania pozostawia wiele do życzenia. Nie mniej jednak wpasowuje się idealnie w ciąg policyjnej kolekcji i bez niego na pewno byłaby nie pełna.

    Pozdrawiam!

    • 11 marca 2016 o 11:42

      Dziękuję Szymonie za komentarz. Liczę jednak że prędzej czy później wydany zostanie poprawny model policyjnego VW T4 ;)

      Pozdrawiam !

      Piotr

  5. ~QLIG
    11 marca 2016 o 10:49

    Sam nie wiem, czy istniały krótkie policyjne z unoszoną klapą. Może gdzieś się taki trafił, bo większość zdjęć T4 jest od przodu. Nie mniej model wart tego, aby postawić go w kolekcji. Chociaż mnie od początku najbardziej rażą przednie światła – zbyt kwadratowe i za duże. Ale mimo to pozycja obowiązkowa w policyjnej kolekcji – sam mam z tego samego źródła. ;)
    Szkoda, że w oryginale Ducato nie dorównują VW jakością i bezawaryjnością. Choć w służbie patrolowej T4 ma sporo wad ( brak zwrotności, brak 3 klasy, ) Gdyby połączyć jakość VW z możliwościami Ducato powstało by idealne auto patrolowe ;)

    • 11 marca 2016 o 11:52

      Dziękuję Qlig za komentarz ! Fakt, ten VW T4 to pozycja obowiązkowa u każdego zbieracza radiowozów policyjnych – tak samo jak Fiaty Marea, które pomogłeś mi zdobyć :)

      Pozdrawiam !

      Piotr

  6. 12 marca 2016 o 04:51

    Aunque sea de la policía, muy bello VW azul Piotr!
    Abrazo!

  7. ~SEATPC
    12 marca 2016 o 22:10

    Bardzo dobrym tego transportera Cararama te modele są bardzo dobrze kocham
    Na zdjęciach wyglądają najlepiej zestaw jest

    pozdrowienia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *