GAZ-AA/GAZ-MM „Połutorka” – W służbie Ludowego Wojska Polskiego

Od BLOG 2

GAZ-AA/GAZ-MM był jednym z najważniejszych samochodów ciężarowych okresu II Wojny Światowej. Wykorzystywany był zarówno przez Armie Czerwoną, Ludowe Wojsko Polskie, jak i Niemców, którzy zdobyli w walkach na froncie wschodnim liczne egzemplarze tego samochodu.

Od BLOG 2
Od BLOG 2
Od BLOG 2

W 1932 roku w Związku Radzieckim rozpoczęła się produkcja samochodu GAZ-AA o ładowności 1,5 tony. Samochód był licencyjną kopią Forda AA. Czterocylindrowy silnik o pojemności 3285ccm i mocy 40 KM, który napędzał pojazd, idealnie spisywał się w warunkach ZSRR. Dzięki niskiemu stopniowi sprężania silnik był w stanie spalać nawet najniższej jakości benzynę, a podczas upału po rozgrzaniu także i naftę. W 1938 roku samochód otrzymał mocniejszy silnik o mocy 50 KM. Po tej modernizacji pojazd otrzymał oznaczenie GAZ-MM. Do czerwca 1941 roku wyprodukowano ponad 814 tysięcy egzemplarzy tego samochodu. W latach 1941-1942, ze względu na braki materiałowe i konieczność przyspieszenia produkcji, uproszczono konstrukcję pozbawiając ją m.in drzwi, prawego reflektora, stałego zadaszenia, czy przedniego zderzaka. W 1943 roku samochód otrzymał drzwi wykonane z drewna. W czasie wojny niemiecko-radzieckiej wyprodukowano 102 tysiące egzemplarzy. Produkcję kontynuowano po wojnie i do 1951 roku, kiedy zakończono produkcję powstało łącznie 985 tysięcy egzemplarzy tego samochodu.

Od BLOG 2
Od BLOG 2
Od BLOG 2

GAZ-AA/GAZ-MM używane były w znacznej liczbie przez Ludowe Wojsko Polskie. Był to z całą pewnością najliczniej wykorzystywany samochód ciężarowy o ładowności 1,5 tony w służbie LWP (LWP używało także ciężarówek marki Ford-6 G8T, Chevrolet G-7107 i Dodge WF-32 o ładowności 1,5 tony). Zapewne do LWP trafiły w większości samochody wojennej produkcji, jednak być może znalazły się także pojazdy wyprodukowane przed czerwcem 1941 roku, czyli takie jak przedstawia modelik. Samochody GAZ-AA/MM służyły m.in do transportu ludzi, sprzętu, czy holowania dział kal. 45 i 76 mm. LWP wykorzystywało także pewną ilość specjalistycznych wersji tego samochodu. Trudno powiedzieć ile dokładnie tych samochodów trafiło do LWP w latach 1943-1945. Jedną z większych dostaw było otrzymanie przez stronę Polską 700 ciężarówek GAZ-AA/GAZ-MM na mocy polsko-radzieckiej umowy handlowej z 20 października 1944 roku. Wiadomo też, że 2 Armia Ludowego Wojska Polskiego posiadała w maju 1945 roku 452 samochody tego typu. Po wojnie samochody GAZ-AA/GAZ-MM były powszechnie wykorzystywane przez LWP do połowy lat 50. Następnie zostały zastąpione przez nowsze konstrukcje, m.in przez samochód ciężarowy GAZ-51 i jego polską kopię licencyjną Lublin-51.

Od BLOG 2
Od BLOG 2

Model został wydany w rosyjskiej serii Avtolegendy CCP w numerze 79. Model jak na „gazetówkę” prezentuje się bardzo przyzwoicie. Oczywiście w oczy rzucają się liczne uproszczenia. Objęły one przede wszystkim plandekę i detale podwozia. Na pochwałę zasługuje za to świetnie odwzorowany grill oraz faktura na stopniach wejściowych. Model polecam szczególnie tym, którzy są zainteresowani historią polskiej wojskowości, a zwłaszcza tematyką Ludowego Wojska Polskiego.

Od BLOG 2
Od BLOG 2

I na koniec wspólne zdjęcie: najpopularniejsza 1,5 tonowa ciężarówka LWP z najpopularniejszym samochodem osobowo-terenowym LWP, czyli Willysem MB.

Od BLOG 2

I jeszcze Gaz-67b do kompletu. Do pełni szczęścia brakuje mi jeszcze Dodge 3/4, Studebakera US-6 i ZiS-a 5. Wówczas miałbym najbardziej podstawowe pojazdy kołowe używane przez LWP.

Od BLOG 2

  14 comments for “GAZ-AA/GAZ-MM „Połutorka” – W służbie Ludowego Wojska Polskiego

  1. 13 maja 2016 o 14:04

    Piotrku, bardzo ładny model. Te stare ciężarówki mają w sobie coś, co każe je lubić :D
    Pozdrawiam!

    • 16 maja 2016 o 20:40

      Dzięki Damianie za komentarz! To prawda, klasyczne kształty tego Gaza mają w sobie to „coś” :)

      Pozdrawiam!

      Piotr

  2. 13 maja 2016 o 17:17

    Muy bello GAZ, me ha encantado su lona o capota, le sienta muy bien.
    Gran modeloa migo.
    Abrazo!

    • 16 maja 2016 o 20:40

      Dziękuję Juanh za komentarz!

      Pozdrawiam!

      Piotr

  3. ~SEATPC
    15 maja 2016 o 17:01

    GAZ znakomity bardzo dobry model, który znany jest ze przyszłego szczegółowo chłodnicy, co lubię

    pozdrowienia

    • 16 maja 2016 o 20:41

      Dziękuję SEAT PC za komentarz ! Zgadzam się, to naprawdę udany model!

      Pozdrawiam!

      Piotr

  4. 16 maja 2016 o 15:34

    Cześć Piotrze, miałeś rację, to kawał bardzo udanego modelu. W pełni zatem rozumiem Twoją radość z jego posiadania;) W Twoim przypadku radość pewnie jest podwójna. Nie dość, że dobry model, to jeszcze całkowicie po linii Twoich zainteresowań;) Gratuluję!

    Pozdrawiam!

    • 16 maja 2016 o 20:42

      Cześć Szymonie! Jak znajdą się zdjęcia GAZ-a AA w MO to wtedy już w ogóle będzie ciekawie!

      Pozdrawiam!

      Piotr

  5. 17 maja 2016 o 10:14

    Witaj Piotrze
    Bardzo ciekawy wpis. Nie wiedziałem, że tych ciężarówek wyprodukowno aż tak dużo.
    Ja jakoś nie choruję na ten model, bo po ostatnich trasakcjach mam lekki przesyt, a nie mam zupełnie czasu na zajmowanie się kolekcją.
    pozdrawiam

    • 17 maja 2016 o 22:17

      Witaj Artemisie!
      Dziękuję! Zawsze staram się w opisie przytoczyć jak najwięcej faktów i ciekawostek dotyczących opisywanego modelu. Prawdę mówiąc przy przygotowaniu tego wpisu (jak i wielu innych zresztą) korzystałem z kilku książek i artykułów aby wyszukać ciekawe informacje i by były one potwierdzone w innych publikacjach. Bardzo mnie cieszy więc to, że tej informacji dowiedziałeś się z mojego bloga :) Ja ten model chciałem koniecznie mieć bo bardzo interesuje mnie temat pojazdów LWP i MO.

      Pozdrawiam!

      Piotr

  6. 17 maja 2016 o 15:30

    Wspaniały blog, pozdrawiam!

    • 17 maja 2016 o 22:12

      Dziękuję serdecznie za miłe słowo!

      Pozdrawiam!

      Piotr

  7. ~Tomasz
    23 września 2016 o 13:39

    Jak taki GAZ wyglądał w barwach Wojska Polskiego, lub tuz po wojnie w wersji cywilnej? Czy ktoś pamięta od kiedy w Polsce na samochodach był napis „użytek prywatny”

    • 23 września 2016 o 16:33

      Witaj!

      Niestety nie widziałem zdjęć, które pozwoliłyby w pełni odpowiedzieć na zadane przez Ciebie pytanie. Przypuszczam, że podobnie jak Studebakery i ZiS-y 5 posiadały numer rejestracyjny na drzwiach i tylnej burcie. Często także malowano orzełka piastowskiego na drzwiach (pod lub nad numerem rejestracyjnym). Zdarzało się również, że malowano go na przedniej szybie. No i zapewne z przodu ozdobiono chorągiewkami w barwach narodowych. Wystąpić mogły także wymalowane hasła mobilizujące do walki.

      Przekazywane do cywila GAZ-y w większości mogły zachować oryginalne malowanie. Trochę zdjęć znajdziesz na profilu tego Pana: https://www.flickr.com/photos/116401736@N06/ Udostępnił on naprawdę wiele unikatowych, rewelacyjnych zdjęć przeróżnych pojazdów. Dla miłośnika motoryzacji po prostu rewelacja.
      Jedno z nich przedstawia właśnie GAZ-a AA/MM po wojnie jako samochód nauki jazdy.
      http://www.flickriver.com/photos/116401736@N06/20108171269/

      Pozdrawiam!

      Piotr

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *