Złota Kolekcja Auta PRL-u – Zastava 1100

Zast
Nie ukrywam, że na 54 numer serii Złota Kolekcja Auta PRL-u czekałem z niecierpliwością. Po tym jak nie udało mi się go kupić, kiedy miał swoją kioskową premierę w serii Kultowe Auta PRL, aż do teraz nie nadarzyła się okazja by pozyskać do kolekcji model tego legendarnego samochodu.

Zast2

Zast3

Zastava 1100 to z pewnością jeden z najbardziej znanych samochodów produkowanych po drugiej stronie Żelaznej Kurtyny. Firma Zastava działała już w latach 30 XX wieku, zajmując się niemal wyłącznie produkcją uzbrojenia. Choć pierwsze samochody (były to ciężarowe Chevrolet 11/2-ton zamówione przez Siły Zbrojne Jugosławii) zmontowano jeszcze przed inwazją Niemiec na Jugosławię, to dopiero w 1953 roku produkcja samochodów stała się podstawowym zadaniem fabryki. Początkowo produkowano na licencji amerykański samochód osobowo-terenowy Willys, jednak już w 1954 roku rozpoczęto współpracę z Fiatem. Szczególnie popularna stała się licencyjna kopia Fiata 600 oznaczona początkowo Zastava 600,a od 1960 roku Zastava 750 (w 1980 roku samochód otrzymał silnik z Fiata 850 i otrzymał oznaczenie Zastava 850). Od 1961 roku falgowym modelem Zastavy była licencyjna kopia Fiata 1300/1500, której model opisałem już na blogu, czyli Zastava 1300 Tristać.

DSC00078

DSC00086

W 1969 roku Fiat zaprezentował nowy model samochodu oznaczony 128. Ten zgrabny samochód szybko zyskał uznanie zdobywając w 1970 roku tytuł Europejskiego Samochodu Roku 1970. W 1971 roku w Jugosławii rozpoczyna się produkcja licencyjnej jego kopii oznaczonej Zastava 128. W międzyczasie w zakładach Zastavy trwają prace nad rozwojem tej konstrukcji. Ich efekt zostaje zaprezentowany 15 października 1971 na Salonie Motoryzacyjnym w Belgradzie. Przekonstruowano tylną część samochodu, dzięki czemu samochód stał się hatchbackiem. Samochód oznaczono Zastava 101, a na eksport sprzedawano pod nazwą Zastava 1100. Model ten produkowany był przez kolejne 37 lat. 20 listopada 2008 roku z fabryki w Kragujevacu wyjechała ostatnia Zastava 101. Łącznie wyprodukowano ponad milion egzemplarzy tego samochodu.

DSC00090

W 1973 roku w Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu rozpoczął się montaż samochodów Zastava. Pod koniec 1980 roku w Polsce uzupełniono gamę o model 3-drzwiowy, który oznaczono Zastava 1100 Mediteran. Montaż Zastavy w FSO zakończono w 1983 roku. Łącznie przez ten czas zmontowano ponad 58,500 tych samochodów.

DSC00063

DSC00071

Miniatura prezentuje się przyzwoicie. Moją szczególną uwagę zwróciły bardzo ładnie odwzorowane felgi, które z pewnością są wielkim atutem tej miniatury. Na plus zasługują także czytelne nadruki. Wadami modelu są przede wszystkim kiepsko wykonane kierunkowskazy przednie. Zostały one odlane wraz z karoserię i pomalowane pomarańczową farbą. Niezbyt dobrze prezentują się także tylne światła samochodu. Co prawda nie zostały odlane one wraz z karoserią, jak kierunkowskazy, ale stanowią tylko pojedynczy element, który także został tylko pomalowany. Z pewnością tylne światła wykonane z barwionego, przezroczystego plastiku prezentowałyby się nieporównywalnie lepiej. Szkoda, że nie pomalowano ramek w okół bocznych okien i uszczelki tylnej szyby. Podobnie jak w przypadku Skody 105S, także model Zastavy jest uboży względem miniatury wydanej w Kultowych Autach PRL-u o tylne chlapacze. Mimo wspomnianych wad miniaturowa Zastava z całą pewnością jest warta uwagi.

DSC00072

DSC00073

  3 comments for “Złota Kolekcja Auta PRL-u – Zastava 1100

  1. 18 września 2016 o 18:55

    Tylne lampy są aż tyle mniejsze od miejsca na nie? Gdyby nie to, to bym chyba też sobie kupił, bo tak samo jak Ty, w pierwszej edycji się nie załapałem :)
    Pozdrowienia

  2. ~HitFan
    19 września 2016 o 11:55

    Witaj Piotrku! Bardzo podoba mi się wpis. Przedstawiłeś sporo danych i informacji co sobie cenię. W modelu podoba mi się nie najgorsza warstwa lakieru, grill i chromowane zderzaki. Wspomniane przez Ciebie uproszczenia trochę rażą w oczy, ale nie na tyle, by skreślać modelik. Pozdrawiam! :)

  3. 7 października 2016 o 17:43

    A ja mam oba i w sumie obie Zastavy nieźle się prezentują. Faktycznie lampy w modelu ze Złotek Kolekcji jakby zaniżyły poziom ale ogólnie nie jest źle. Mogło przecież być znacznie gorzej. ;)

    Pozdrawiam!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *