Kultowe Auta PRL – Łada 1500 (WAZ 2103)

DSC01058

Łada 1500 (sprzedawana w ZSRR jako WAZ 2103)  to jeden z najbardziej znanych radzieckich samochodów w historii. Samochód został zaprojektowany jako bardziej prestiżowa odmiana produkowanej od 1970 Łady 1200 (WAZ 2101) zwanej kopiejką. Jego produkcja rozpoczęła się w 1972 roku. Z zewnątrz model 1500 wyróżniał się przede wszystkim grillem z podwójnymi reflektorami, bocznymi listwami oraz przetłoczeniami na masce i klapie bagażnika. Wszystkie te detale dodawały nadwoziu elegancji podnosząc tym samym atrakcyjność samochodu. Było to o tyle istotne, że z modelem 1500 wiązano niemałe nadzieje na sukces eksportowy za żelazną kurtyną.

DSC01061

DSC01068

Samochód napędzał czterocylindrowy silnik o pojemności 1451 ccm i mocy 75 KM, który pozwalał rozpędzić go do prędkości maksymalnej około 150 km/h. Aby rozpędzić się do setki Łada 1500 potrzebowała około 16 sekund, co było wówczas całkiem dobrym wynikiem, zwłaszcza w realiach Związku Radzieckiego. Dlatego też WAZ 2103 były chętnie wykorzystywane przez Państwową Inspekcje Samochodową(GAI), czyli odpowiednika naszej drogówki. Również w NRD i Czechosłowacji można było spotkać model 1500 w roli radiowozu policji drogowej. Produkowano także wersje oznaczone WAZ 21035 (1973-1981) i WAZ 21033 (1977-1983). Były one wyposażone w silniki o mniejszej pojemności, odpowiednio 1200 ccm i 1300 ccm. W 1984 roku produkcja modelu 1500 została zakończona. Przez 12 lat produkcji powstało ponad 1 300 000 egzemplarzy tego samochodu. 

DSC01074

DSC01076

Prezentowany model został wyprodukowany przez IXO dla wydawnictwa Deagostini i ukazał się w 4 numerze serii Kultowe Auta PRL-u. Gdy ponad osiem lat temu kupiłem ten modelik zrobił na mnie świetne wrażenie. Dzisiaj z całą pewnością mogę powiedzieć, że jest to jeden z najlepiej wykonanych modeli wydanych w tej serii. Jedyne co nieco kuło w oczy to niewycieniowana atrapa i brak pomalowanych wlotów powietrza. Dlatego też niedawno modelik trafił do mojego skromnego warsztatu, gdzie przeszedł niewielką operację. Moim zdaniem obecnie modelik prezentuje się zdecydowanie lepiej. Oceńcie sami:

DSC01078

DSC01079

DSC01081

DSC01083

  8 comments for “Kultowe Auta PRL – Łada 1500 (WAZ 2103)

  1. 8 grudnia 2016 o 18:43

    Fajnie by było zobaczyć taki model u mnie, ale pewnie szybko to nie nastąpi :)
    Pozdrowienia

  2. ~SEATPC
    8 grudnia 2016 o 19:32

    LADA podzielić się tym, ale mój jest niebieski, czerwony lubię bardziej.

    Gratulacje dla niego

    pozdrowienia

  3. 9 grudnia 2016 o 14:51

    Poprawa głębi grilla wyszła mu naprawdę na dobre. Wspaniale to wygląda, aż chce się zrobić to samo ze swoim modelikiem. :)

    Pozdrawiam

  4. 9 grudnia 2016 o 20:45

    Hermoso Piotr este Lada, muy parecido a un Fiat 1500 que tuvimos por estas tierras hace varias décadas.
    Abrazo!

  5. ~Dawid
    17 grudnia 2016 o 17:49

    Piękny model :) zdradzisz jaka farba i w jaki sposób wykonałes głębie atrapy? Pozdrawiam

    • 17 grudnia 2016 o 18:28

      Dzięki! Żadna tajemnica ;) Rozcieńczona farba olejna, rozprowadzona po zagłębieniach, a następnie delikatnie wytarcie atrapy chusteczką ;)

      Pozdrawiam!

      Piotr

  6. ~Сергей
    14 maja 2017 o 13:52

    Model nie jest dokładna. Brak listwa na progi i skrzydeł.
    Ale to wykonywane bardzo dobrze, piękne.

    • 15 maja 2017 o 00:55

      Dziękuje!

      To gazetówka, nie wszystko potrafię poprawić ;)

      Pozdrawiam!

      Piotr

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *