Austin FX4 Taxi – Ikona Londynu

1

Londyńska czarna taksówka, to obok piętrowych autobusów jedna z ikon miejskiego transportu samochodowego w Wielkiej Brytanii. Najbardziej znanym modelem brytyjskiej taksówki jest bez wątpienia Austin FX4, który był produkowany w niemal niezmienionej formie przez prawie 40 lat.

2

3

Austin FX4 trafił do produkcji w 1958 roku zastępując model FX3 (1948-1958). Model charakteryzował się niższą i szerszą karoserią o bardziej współczesnej epoce kształtom. Przestrzeń pasażerska mogła pomieścić wygodnie 5 osób, z których trzy siedziały na wygodnej kanapie, a dwie na rozkładanych fotelach. W przypadku gdy pasażerów było sześciu jeden z nich mógł zająć miejsce na fotelu obok kierowcy. Wsiadanie do części pasażerskiej ułatwiały szerokie i wysokie otwierane pod wiatr drzwi. Podobnie jak w modelu FX3 średnica zawracania wynosiła zaledwie 7,6m (Dla porównania współczesny Nissan Micra K13 – 9,3m, a Smart ForTwo – 7m). Samochód napędzał silnik Diesla o pojemności 2178 ccm i mocy 55KM. Istotnym ułatwieniem dla kierowców była automatyczna skrzynia biegów. W 1961 roku do oferty dołączyła manualna skrzynia biegów oraz silnik benzynowy o pojemności 2199 ccm i mocy 68 KM. Początkowo skrzynia manualna nie cieszyła się popularnością, jednak z czasem wyparła automat bowiem okazała się tańsza w naprawach. Silnik benzynowy nie budził większego zainteresowania taksówkarzy i na początku lat 70 został wycofany z oferty. W kolejnych latach do oferty dołączyły Diesle o pojemności 2,5L oraz 3L, a samochód sukcesywnie modernizowano wyposażając go m.in. we wspomaganie kierownicy. Poza czterodrzwiowym sedanem samochód dostępny był także jako dwudrzwiowy karawan pogrzebowy. Produkcja zakończyła się w 1997 roku, kiedy zaprezentowano następcę – model LTI TX1. Łącznie wyprodukowano 75 tysięcy egzemplarzy tego samochodu.

Więcej informacji o londyńskich taksówkach znajdziecie tutaj: Jaki Londyn, takie Taxi.

4

5

Prezentowany model został wyprodukowany przez firmę IXO dla wydawnictwa Altaya. Do mojej kolekcji trafił w 2014 roku poprzez wymianę modeli na forum motoshowminiatura z kolegą SlawekH. Z modeliku jestem bardzo zadowolony. Wykonanie stoi na całkiem przyzwoitym poziomie. Na pochwałę zasługuje przede wszystkim przedni grill z wytłoczoną nazwą marki Austin. Co prawda musiałem go uprzednio wycieniować co podniosło jego prezencję, ale i bez tego zabiegu prezentował się już zacnie. Oczywiście już na pierwszy rzut oka widać liczne uproszczenia, takie jak odlane wraz z karoserią kierunkowskazy, tylne lampy, czy klamki. Z pewnością ten modelik to interesująca propozycja dla miłośników brytyjskiej motoryzacji.

6

7

8

9

  12 comments for “Austin FX4 Taxi – Ikona Londynu

  1. 7 stycznia 2017 o 15:04

    W tym przypadku podobno model z Taksówek Świata lepsza ma bryłę nadwozia, jednak IXO zapewne ma więcej detali i również może się przez to podobać :)
    Pozdrowienia

    • 7 stycznia 2017 o 15:07

      Mnie się bardzo podoba ;) Swego czasu chciałem kupić modelik z Taksówek Świata, ale wszystkie które oglądałem miały mniejsze lub większe skazy.

      Pozdrawiam!

      Piotr

  2. ~SEATPC
    7 stycznia 2017 o 18:54

    Bardzo dobry wpis Austin ten kawałek, że kocham, a nie na mojej liście.

    Altaya wiedział Beuna dokonać przesyłki tego Austin wraz z innymi dekoracjami,

    Gratulacje dla niego

    pozdrowienia

    • 7 stycznia 2017 o 18:55

      Dziękuję SEATPC za komentarz! Życzę Ci byś nabył jakiegoś Austina FX4 do kolekcji ;)

      Pozdrawiam!

      Piotr

  3. 7 stycznia 2017 o 21:41

    Bardzo ikoniczny samochód, zdecydowanie warto mieć go w kolekcji :)

    Pozdrawiam :)

    • 7 stycznia 2017 o 21:45

      Dla miłośnika klasycznej motoryzacji to pozycja obowiązkowa ;)

      Pozdrawiam!

      Piotr

  4. 11 stycznia 2017 o 05:30

    Muy bello taxi, un modelo tradicional de Londres; uno lo ve e imagina la neblina de la capital británica. Por aquí apareció en el coleccionable „Taxis del mundo”.
    Abrazo!

    • 15 stycznia 2017 o 12:00

      Tak to model z serii „Taxis del mundo”. Bardzo mnie cieszy jego obecność w mojej kolekcji.

      Pozdrawiam!

      Piotr

  5. ~SkorodowanyZiemniak
    14 stycznia 2017 o 19:31

    A ja to bym wolał zobaczyć wersję karawan, ale ta taxówkowa też daje radę. Dobry model.

    • 15 stycznia 2017 o 12:01

      Wersja karawan to chyba tylko jako konwersja ;)

  6. 19 stycznia 2017 o 20:40

    Bardzo fajna miniatura;) sam chciałbym ją mieć w kolekcji;)

    POzdrawiam;)

    • 20 stycznia 2017 o 17:15

      Dziękuję Szymon za komentarz!

      Pozdrawiam!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *