Citroen Traction Avant BL11

DSC01973

Citroen Traction Avant (z francuskiego przedni napęd) został zaprezentowany na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu w 1934 roku. Był to model oznaczony 7A. Samochód wyróżniał się napędem na przednie koła oraz nowoczesnymi rozwiązaniami takimi, jak samonośne nadwozie (zbudowane na płycie ramowej), hydrauliczne hamulce na wszystkich kołach, czy niezależne zawieszenie przednich kół. Nie był to pierwszy samochód z napędem przednim (Już wcześniej do produkcji trafił m.in. Cord L-29, czy DKW F1), ale po raz pierwszy trafił do wielkoseryjnej produkcji. Nadwozie samochodu było stosunkowo niskie, a przy tym szerokie. Charakterystycznym jego elementem był grill z emblematem marki w postaci dwóch szewronów. Duży rozstaw kół oraz świetny rozkład masy sprawiły, że samochód bardzo dobrze trzymał się drogi i z łatwością pokonywał zakręty. Do tego samochód charakteryzował się wysokim komfortem jazdy. 

DSC01937

Samochód produkowano w trzech wersjach różniących się silnikiem. W wersji oznaczonej 7CV zastosowano początkowo silnik o pojemności 1303 ccm i mocy 32 KM, a następnie jednostkę o pojemności 1529 ccm i mocy 35 KM. Wersję oznaczoną 11CV napędzał silnik o pojemności 1911 ccm i mocy wynoszącej w zależności od roku produkcji od 46 do 60 KM. Najmocniejsza wersja oznaczona 15CV napędzana była silnikiem o pojemności 2886 ccm i mocy 76KM. Produkcja zakończyła się w 1957 roku. Do tego czasu wyprodukowano ponad 759 tysięcy egzemplarzy wszystkich wersji tego modelu, w tym około 620 tysięcy w wersji 11CV.

DSC01940

DSC01943

Właściwości jezdne modelu Traction Avant docenili zarówno gangsterzy (Stąd był popularnie nazywany gangstalimuzine), jak i policjanci. Zdarzały się wiec sytuacje kiedy na ulicach można było zobaczyć pościg dwóch czarnych Citroenów, z których jeden wyróżniał się zainstalowaną syreną i anteną. Samochodem podróżowali również francuscy politycy, tacy jak generał De Gaulle, czy Antoine Pinay.

DSC01947

DSC01948

Citroen Traction Avant był doskonale znanym w Polsce samochodem. Ich charakterystyczną sylwetkę możemy zobaczyć m.in. na kronikach filmowych nakręconych tuż przed wybuchem II Wojny Światowej. Po zarekwirowaniu przez Wojsko Polskie zostały wykorzystane w wojnie obronnej. Formowane od września 1939 roku Wojsko Polskie we Francji otrzymało na stan pewną liczbę tych samochodów. W czasie okupacji samochody te budził wyjątkowy strach. Były bowiem chętnie wykorzystywane przez Gestapo. Po zakończeniu działań wojennych znaczna część tych samochodów zasiliła park samochodowy Ludowego Wojska Polskiego i Urzędu Bezpieczeństwa. Trudna do ustalenia liczba modelu Traction Avant trafiła także do Milicji Obywatelskiej. Z czasem wycofywane z państwowych instytucji trafiały w prywatne ręce.

DSC01951

DSC01953

Prezentowany model to konwersja, którą wykonał kolega Bartosz znany jako Brociu. Bazą była miniatura wydana w 90 numerze serii Kultowe Auta PRL-u. Pierwotnie czarny Citroen otrzymał żywy, czerwony lakier co moim zdaniem dodało mu prezencji. Poza zmianą koloru nadwozia Brociu pomalował wnętrze, zaznaczył detale takie jak obwódki przednich reflektorów oraz zmienił tablice rejestracyjne. Miłym zaskoczeniem była podstawka, którą Brociu dodał do modelu. Całość prezentuje się moim zdaniem świetnie i stanowi niepowtarzalny element mojej kolekcji. Wielkie dzięki Brociu!.

DSC01969

DSC01958

Z podstawką model prezentuje się tak:

DSC01972

Na koniec zdjęcie wraz z milicyjnym odpowiednikiem:

DSC01967

  5 comments for “Citroen Traction Avant BL11

  1. 6 lutego 2017 o 17:03

    Brociu wykonał świetną robotę! Podoba mi się też bardzo obszerny opis samochodu. Auto ma bardzo charakterystyczną, klasyczną sylwetkę.

    Gratuluję zakupu i pozdrawiam! :)

  2. 6 lutego 2017 o 17:23

    Planuje zakup którejś z tych wersji, o których wspomniałeś, jednak nie kojarzyłem, że to auto miało napęd na przód. Jeden z ciekawszych opisów jak dla mnie, a model zrobił się wyjątkowy :)
    Pozdrowienia

  3. 6 lutego 2017 o 19:22

    Także uważam, że kolega Brociu odwalił tutaj kawał dobrej roboty. Przyjemnie zawiesić oko na tam świetnie wykonanym modelu. Gratuluję wyjątkowego eksponatu w kolekcji;)

    Pozdrawiam;)

  4. 7 lutego 2017 o 20:47

    Świetnie opisałeś model, jak i historię oryginału!
    Cieszę się, że miniaturka się podoba i zdobi kolekcję,
    pozdrawiam :D

  5. 10 lutego 2017 o 03:12

    Bardzo piękne Citroën Traction Avant Piotr; Lubię jego kolor jest czerwony i czarny w połączeniu. Barwy walki społecznej!
    Przytulić!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *