Kultowe Auta PRL-u – Multicar M25

DSC03065

Bohaterem dzisiejszego wpisu będzie charakterystyczny mikrosamochód ciężarowy Multicar M25 zaprojektowany i produkowany w Walterhausen (do 1990 NRD). Choć od zakończenia jego produkcji minęły już 24 lata, to wciąż na naszych ulicach można spotkać ten praktyczny samochód podczas odśnieżania chodnika lub przewozu węgla, liści, piasku i tym podobnych.

DSC03049

DSC03050

Multicar M25 trafił do produkcji w 1978 roku zastępując model M24. Samochód napędzał silnik diesla o pojemności 1997 ccm i mocy 45 KM. Prędkość maksymalna wynosiła około 50 km/h. Osiągi nie były więc zawrotne, ale nie do tego został stworzony ten samochód. Od tego typu pojazdu oczekiwano jak największej użyteczności i uniwersalności, a Multicar M25 właśnie taki był. Świadczy o tym przede wszystkim liczba oferowanych wersji. Samochód oferowano jako polewaczkę, piaskarkę, zamiatarkę itp. W ofercie nie zabrakło nawet małego podnośnika bazującego na podwoziu Multicara M25.

DSC03052

DSC03053

Po zjednoczeniu Niemiec w 1990 roku przedsiębiorstwo produkujące Multicary zostało sprywatyzowane. Producent, noszący dotąd niewiele mówiącą nazwę VEB Fahrzeugwerk Waltershausen, zmeinił ją na MulticarW przeciwieństwie do wielu innych marek motoryzacyjnych byłego bloku wschodniego, które upadły po transformacji ustrojowej, Multicar doskonale odnalazł się w nowych realiach. W 1991 roku model M25 otrzymał nowy silnik wysokoprężny o pojemności 1896 ccm i mocy 54 KM, który znacząco poprawił osiągi ciężarówki, podnosząc prędkość maksymalną do 80 km/h. Dwa lata później wprowadzono do produkcji następce modelu M25 – model M26. W związku z tym zakończono wytwarzanie modelu M25. Wyprodukowano około 100 tysięcy egzemplarzy tego niezwykle udanego mikrosamochodu ciężarowego.

DSC03066

Prezentowany model został wydany w 130 numerze serii Kultowe Auta PRL-u, a jego producentem jest firma IXO/IST. Miniaturowy Multicar wykonany jest całkiem przyzwoicie, choć niektóre detale mogłyby zostać lepiej odwzorowane.

DSC03082

Parę słów o zaletach modelu. Dzięki cieńkiej warstwie lakieru doskonale widoczne są charakterystyczne dla kabiny Multicara przetłoczenia. Warto zwrócić także uwagę na zawiasy drzwi, które wyglądają naprawdę dobrze, jak na elementy odlane wraz z kabiną. Cieszy, że wokoło szyb pomalowano uszczelki. Całkiem nieźle prezentują się również felgi.

DSC030761

Szczególnie spodobał mi się detal jakim jest umieszczona na dachu pomarańczowa lampa ostrzegawcza.

DSC03056

DSC03057

W moim egzemplarzu nie dostrzegłem istotnych wad lakierniczych, ale jeśli chodzi o montaż to cała seria ma niepoprawnie zamontowane tylne światła... Dodatkowo w moim egzemplarzu na skrzyni ładunkowej znalazła się bardzo widoczna plama kleju. Dużym minusem modelu są odlane wraz z karoserią kierunkowskazy przednie, które prezentują się bardzo topornie. Nie mam za to żadnych zastrzeżeń co do jakości i dokładności nadruków. Z całą pewnością miniaturowy Multicar jest wyjątkowo interesującym modelem, który można polecić każdemu pasjonatowi motoryzacji krajów byłego bloku wschodniego.

DSC03058

DSC03059

  8 comments for “Kultowe Auta PRL-u – Multicar M25

  1. ~SEATPC
    6 maja 2017 o 18:03

    Jednym z tych, które mam w tej chwili i czekam aby dostać się do skrzydła mojej kolekcji.

    Model Archiwum tar etensa bardzo ciekawą kolekcję modeli, takich jak to, które pokazują nam

    pozdrowienia

    • 15 maja 2017 o 00:52

      Dziękuję SEATPC za komentarz! Życzę Ci, by modelik Multicara szybko trafił do Twojej kolekcji ;)

      Pozdrawiam!

      Piotr

  2. 8 maja 2017 o 10:03

    Samochodzik bardzo kojarzy mi się z Zielenią Miejską. Bardzo charakterystyczny, nie do pomylenia ;D
    Model przyjemnie zrobiony, nie ma co narzekać :)

    • 15 maja 2017 o 00:53

      Dziękuję Damianie za komentarz! Masz rację, Multicara nie da się pomylić z żadnym innym ;)

      Pozdrawiam!

      Piotr

  3. 13 maja 2017 o 21:09

    Jeden z ładniejszych modeli z serii Kultowych i trochę żałuje, że go nie mam, pamiętając go z ulic z dzieciństwa :)
    Pozdrowienia

    • 15 maja 2017 o 00:54

      Myślę, że warto zainwestować w ten modelik ;)

  4. 15 maja 2017 o 22:01

    Oj brakuje mi Multicara w kolekcji, brakuje;) kiedy patrzę na Twój piękny egzemplarz, brakuje mi go jeszcze bardziej;)

    Pozdrawiam;)

    • 23 maja 2017 o 21:37

      Może warto więc go zakupić? ;)

      Pozdrawiam!

      Piotr

Odpowiedz na „~SEATPCAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *