Modele Polskich Radiowozów 1944 – 2017*

Modele polskich radiowozów z mojej kolekcji w kolejności chronologicznej. Na chwilę obecną kolekcja liczy 49 sztuk. W planach i różnym stadium wykonania znajduje się kolejne 12 modeli**.

kolekcja

Stan kolekcji na 11.10.2017 rok.

a

MILICJA OBYWATELSKA

Willys MB – 1944

Samochód osobowo-terenowy produkcji amerykańskiej, który od 1943 roku znalazł się na stanie Ludowego Wojska Polskiego, a od 1944 roku także w Milicji Obywatelskiej. W latach 40 był najliczniejszym samochodem w powojennej flocie MO (jak i LWP). W służbie przetrwały prawdopodobnie do połowy lat 50 XX wieku.

Producent: IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.

DSC06043 DSC06046

GAZ-67 – 1946

Samochód osobowo-terenowy produkcji radzieckiej. W 1944 roku pierwsze egzemplarze tych samochodów trafiły do Ludowego Wojska Polskiego, a także do Milicji Obywatelskiej. W większej ilości samochody te trafiły do Polski dopiero po zakończeniu II Wojny Światowej. Dostarczenie tych samochodów pozwoliło od końca lat 40 XX wieku na stopniowe wycofywanie z parku MO mocno wyeksploatowanych samochodów zdobycznych oraz części Willys’ów. W służbie MO dotrwały do początku lat 60 XX wieku, kiedy zostały zastąpione przez samochody GAZ-69

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.

DSC05935 DSC05937

Citroen 11BL – 1955

Samochody tego typu zamówiono w II połowie lat 40 XX wieku na potrzeby Urzędu Bezpieczeństwa i innych instytucji państwowych. Prezentowany model wzorowany był na egzemplarzu służącym w Komendzie Stołecznej Milicji Obywatelskiej w latach 50 XX wieku.

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.

DSC01839 DSC01840

Warszawa 200 – 1957

W Milicji pojawiły się już od samego początku produkcji. Samochody te (Garbate modele) wycofano w I połowie lat 70.

Producent: Daffi

DSC05947 DSC05946

GAZ-69 – 1960

Pierwsze Gazy 69 trafiły do Polski w 1953 roku i sukcesywnie zastępowały Willys’y, Dodge WC i Gazy 67 w instytucjach państwowych. W połowie lat 60 w MO służyło około 300 Gazów 69.

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Avtomobil na Służbie.

DSC05929 DSC05930

 

GAZ-69A – 1960

Czterodrzwiowa odmiana popularnego Gazika nazywana była Komandorką.

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u. Kalkomanie i galeryjka – MVS.

DSC07274 DSC07273

Wołga GAZ M21 – 1961

Radiowozy GAZ M21/M22 zostały wprowadzone do służby w Milicji Obywatelskiej najpewniej zaraz po tym, jak do Polski trafiły pierwsze dostawy tych samochodów. Większe partie tych pojazdów znalazły się w MO w połowie lat 60. Z pewnością w latach 60 i na początku lat 70 XX wieku Wołgi M21/M22 były jednym z najpopularniejszych samochodów osobowych w służbie Milicji Obywatelskiej.

Wykonał: MVS

DSC06611 DSC06612

Wołga GAZ M21 – 1962

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Masini de Legenda.

DSC05981 DSC05984

Fiat 1500 – 1964

W latach 60 XX wieku na wyposażenie Milicji Obywatelskiej trafiła nieznana mi liczba radiowozów na bazie włoskiego Fiata 1300/1500. Taki radiowóz z pewnością wyróżniał się na tle większości milicyjnych pojazdów. Był to zresztą jeden z nielicznych zachodnich samochodów służących wówczas w MO. Fiaty 1300/1500 wycofano najpewniej w II połowie lat 70, kiedy większość starszych samochodów osobowych MO została wyparta na rzecz radiowozów na bazie Fiata 125p.

Wykonał: Brociu43workshop

DSC07141 DSC07140

Warszawa 223 – 1964

Warszawy 223/224 od II połowy lat 60 do II połowy lat 70 XX wieku były podstawowymi samochodami osobowymi w służbie Milicji Obywatelskiej.

Wykonał: JAT-02

DSC05994 DSC05996

Syrena 103 – 1965

Syreny w służbie Milicji Obywatelskiej były rzadkością. Znane są zdjęcia modeli 102 i 103 w milicyjnym malowaniu. W służbie znalazły się więc w I połowie lat 60 XX wieku. Nie doszukałem się zdjęć ani informacji o modelach 104 i 105 w służbie MO. Były za to wykorzystywane przez ORMO.

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.

DSC05990 DSC05992

Warszawa 223 – 1966

Wykonał: Diecast Art

2 3

Wołga GAZ M-22 – 1968

Wołga M-22 była jednym z ulubionych samochodów drogówki na przełomie lat 60 i 70 XX wieku.

Wykonanie: Model kupiony na allegro u użytkownika Arkadiusz85

DSC07383 DSC07385

Wołga GAZ M-22 – 1970

Ten konkretny egzemplarzy wykorzystywany był w roli ambulansu kryminalistycznego w Komendzie Stołecznej Milicji Obywatelskiej.

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Złota Kolekcja. Auta PRL-u.

DSC06029 DSC06030

Polski Fiat 125p – 1970

Fiat 125p bardzo szybko zastąpił przestarzałe Warszawy stając się podstawowym samochodem Milicji Obywatelskiej od II połowy lat 70 XX wieku aż do końca PRL-u.

Producent: Daffi. Detale: galeryjka i oznaczenia drogówki – mvs, tablice rejestracyjne – Brociu43workshop.

1 2

UAZ 469 – 1976

Wprowadzony do Milicji w I połowie lat 70. Samochód ten miał zastąpić radiowozy GAZ-69, jednak jeszcze w II połowie lat 80 XX wieku na prowincji wciąż można było spotkać wysłużone gaziki.

Wykonał: mvs, tablice rejestracyjne – Brociu43workshop.

DSC07176 DSC07177

Polski Fiat 126p – 1976

Doskonale znany nam Fiat 126p służył najczęściej dzielnicowym i przewodnikom psów. Z racji przeznaczenia służbowego milicyjne „maluchy” często nie posiadały lampy ostrzegawczej na dachu.

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Złota Kolekcja. Auta PRL-u.

DSC05710 DSC05711

Polski Fiat 132p – 1976

Niewielka liczba tych samochodów trafiła do służby w Milicji Obywatelskiej. Milicyjnego Fiata 132p można było zobaczyć m.in. w eskorcie papieża Jana Pawła II w trakcie I pielgrzymki do Polski. Fiata 132p można zobaczyć także na szklanym ekranie m.in w serialu 07 Zgłoś się, czy filmie Prom do Szwecji.

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Masini de Legenda.

1 (2) 2 (2)

Wołga GAZ M-24 – 1978

Następca modelu M21, czyli GAZ M24 Wołga znalazł się na wyposażeniu Milicji od lat 70 XX wieku. Oznakowane modele M24 były już jednak zdecydowanie rzadziej spotkane, a to m.in. dlatego, że produkowany od 1967 roku Polski Fiat 125p był równie szybki i praktyczny, a przy tym tańszy. Wołgi M24 wycofano z Policji w połowie lat 90.

Wykonał: MVS.

DSC07209 DSC07213

UAZ-469 – 1978

Producent: IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.

DSC05950 DSC05951

Polonez Lux – 1980

Na początku lat 80 XX wieku prawdopodobnie kilka egzemplarzy tego samochodu trafiło do służby w Milicji Obywatelskiej.

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u. galeryjka: tablice rejestracyjne – Brociu43workshop.

DSC07193 DSC07201 (1)

Nysa 522 – 1981

Aż do II połowy lat 70 w MO było stosunkowo mało funkcjonalnych furgonów. Zmieniło się to jednak w końcu lat 70 XX wieku, kiedy na wyposażenie MO zaczęły trafiać w dużej liczbie Nysy 522. Nysa 522 KW (Konwojowo – Wypadowa), to wersja specjalnie opracowana dla Milicji Obywatelskiej. Charakteryzuje się umieszczonym w tylnej części pojazdu przedziałem dla zatrzymanych, przesuwanymi drzwiami z obu stron pojazdu oraz klapą na dachu. Nysy były później używane przez Policję. Wycofane ze służby pod koniec lat 90 XX wieku.

Producent: IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.

2b 2c

UAZ 469 – 1981

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Avtomobil na Służbie.

DSC01518 DSC01520 (1)

FSO 125p – 1983

W 1983 roku dokonano ostatniej znaczącej modernizacji Fiata 125p, co było związane z wygaśnięciem licencji Fiata na produkcję w Polsce. Samochód, nazywany odtąd FSO 125p (FSO 1300/1500), nadal był chętnie kupowany przez MO i ostatnie lata dosłużył w Policji.

Producent: IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.

DSC06056 DSC06057

FSO 125p – 1983

Producent: Welly.

DSC06059 DSC06061

MZ ETZ 250 – 1984

Wykonanie własne na bazie modelu firmy Grell.

DSC05954 DSC05957 (2)

Nysa 522 T – 1985

Milicyjna Nysa występowała przede wszystkim w trzech specjalistycznych wersjach: OW (Operacyjno – wypadowa), KW (Konwojowo – wypadowa) i RSD (Ruchome Stanowisko Dowodzenia). W służbie znalazły się także pojedyncze egzemplarze „cywilnych” wersji populranych Nysek.

Wykonał: MVS

DSC07277 DSC07278

Polonez 1500 – 1985

Choć pierwsze Polonezy pojawiły się w MO już w 1978 roku to dopiero od II połowy lat 80 XX wieku zaczęto wprowadzać te samochody w większej liczbie.

Producent: IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.

DSC07258 DSC07280

UAZ-469 – 1988

Ten konkretny egzemplarz pełnił służbę w Komendzie Wojewódzkiej Milicji Obywatelskiej w Gdańsku.

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Avtomobil na Służbie.

DSC05165 DSC05166

 

 

o14

POLICJA

FSO Polonez 1500 – 1990

Ten konkretny egzemplarzy służył w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Gdańsku. Do służby trafił jeszcze w czasach Milicji Obywatelskiej. Wycofany prawdopodobnie w II połowie lat 90 XX wieku.

Wykonanie własne na bazie Daffi. Kalkomanie: Xiedzu, galeryjka: mvs.

DSC06772 DSC06773 (1)

FSO Polonez 1500 – 1991

W latach 90 XX wieku na radiowozach zaczęto montować belki świetlne warszawskiej firmy ZE Elektra. W małej liczbie trafiły także na starsze radiowozy.

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.

DSC06047 DSC06049

FSO Polonez Caro – 1991

Prawdziwa ikona Policji lat 90 XX wieku. Wprowadzone do służby w 1991 pełniły ją aż do 2009 roku, kiedy to wycofano z Policji wszystkie posiadane Polonezy. Ten konkretny egzemplarz posiada lampy ostrzegawcze Elektra LBO 10T.

Wykonanie własne na bazie IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.

DSC06034 DSC06036

FSO Polonez Caro – 1991

Polonez Caro wyposażony w belkę ostrzegawczą warszawskiej firmy Elektra LZ.

Producent: IXO/IST dla Deagostini, seria Kultowe Auta PRL-u.

DSC06051 DSC06054

Łada Niva 4×4 – 1992

Pierwsze radiowozy Łada Niva trafiły do służby jeszcze w czasach Milicji Obywatelskiej. Kiedy w 1990 roku Milicję Obywatelską zastąpiła Policja samochody otrzymały nowe oznaczenia – miejsce dawnego napisu Milicja zastąpił Policja. W międzyczasie kolejne partie Łady Niva zasilały szeregi Policji.

Wykonał: MVS

DSC06544 DSC06547

FSO Polonez Caro Plus – 1997

Podobnie jak Polonezy Caro zostały wycofane z Policji w 2009r. Co ciekawe część Polonezów miała wówczas 7 – 8 lat (czyli mniej niż wciąż licznie spotykane policyjne Kie Ceed I generacji) podczas gdy w służbie wciąż pozostawały starsze samochody jak Transity czy VW T4.

Producent: Welly.

DSC06065 DSC06067

FSO Polonez Caro Plus – 2000

Producent: Welly.

DSC06063 DSC06064

Fiat Marea – 2000

Producent: Bburago.

DSC05970 DSC05971

Fiat Marea Weekend – 2000

Producent: Bburago.

DSC05959 DSC05961

Volvo V70 Kombi – 2000

Prawdopodobnie takie samochody nigdy nie służyły jako oznakowane radiowozy polskiej policji. Nie mniej jednak modelik włączyłem jako swego rodzaju ciekawostkę. Poza tym jest on dość rzadki i być może za jakiś czas stanie się prawdziwym kolekcjonerskim rarytasem.

Producent: Cararama.

DSC04551 DSC04623

Volkswagen T4 – 2000

Pierwsze VW T4 trafiły do służby w 1993 roku. Do dziś na naszych drogach można spotkać policyjne T4 pochodzące z dostaw z 2001 (zakupiono 650 samochodów tego typu dla Oddziałów Prewencji Policji) i uzupełniających z 2003 roku (kilkanaście sztuk). Są to pojazdy z silnikiem 2,5 TDI o mocy 102 KM, które mają renomę niezniszczalnych. Modele z silnikiem benzynowym, a takie dostarczono w 1993 roku, wycofano w większości około lat 2007 – 2009, kiedy wprowadzono w ich miejsce Fiaty Ducato.

Producent: Cararama dla serii Polizia del Mundo.

DSC05956 DSC05957

SAAB 9-5 – 2000

Prawdopodobnie takie samochody nigdy nie służyły jako oznakowane radiowozy polskiej policji. Nie mniej jednak modelik włączyłem jako swego rodzaju ciekawostkę. Poza tym jest on dość rzadki i być może za jakiś czas stanie się prawdziwym kolekcjonerskim rarytasem. Nie tak dawno w Wydziale Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Płocku służył nieoznakowany radiowóz Saab 9-5 w kolorze granatowym o numerach rejestracyjnych WS05226.

Producent: Cararama.

DSC06761 DSC06767

Land Rover Defender 110 – 2002

Pierwsze radiowozy tego typu trafiły do polskiej policji w I połowie lat 90 XX wieku. Były wykorzystywane zarówno jako oznakowane wozy patrolowe, jak również jako pojazdy specjalne antyterrorystów i saperów policyjnych. Policjanci chwalili Land Rovery za prostotę i niezawodność jednocześnie podkreślając, że samochód oferuje niewielki komfort podróżowania.

Wykonał: Sambor, tablice rejestracyjne – Brociu43workshop.

DSC07167 DSC07172

Ford Focus II Kombi – 2006

Radiowozy tego typu kierowano najczęściej do sekcji i wydziałów ruchu drogowego, gdzie sprawdziły się w roli wozu pościgowego.

Wykonał: Sambor

DSC06710 DSC06711

Alfa Romeo 159 – 2011

W 2010 roku Policja zakupiła 120 radiowozów Alfa Romeo 159, które trafiły do służby z początkiem 2011 roku. Policyjna Alfa otrzymała wideorejestrator, który nagrywa wydarzenia z przodu i z tyłu pojazdu. Ponadto radiowóz wyposażony został w radar, który może mierzyć także prędkość samochodów jadących z naprzeciwka. W służbie do dnia dzisiejszego.

Wykonał: Marcin (Olivier518)

DSC06007 DSC06010

Kia Cee’d – 2013 (skala 1/38)

Kia Cee’d od 2007 roku jest najpopularniejszym samochodem osobowym polskiej policji. Obecnie w służbie znajdują się dwie generacje. I produkowana w latach 2006-2012 i II wprowadzona do produkcji w 2012 roku (na zdjęciu).

Wykonał: Marcin (Olivier518)

DSC02454 DSC02457

 

 

1

STRAŻ MIEJSKA

Peugeot Expert – Kraków 2007

Radiowóz patrolowo-interwencyjny należący do Straży Miejskiej z Krakowa.

Wykonał: Diecast Art

3 4

Fiat Bravo – Łodź 2008

W latach 2008-2009 Straż Miejska Łódź zakupiła 8 egzemplarzy samochodu patrolowego na bazie Fiata Bravo. Samochody służą do dnia dzisiejszego.

Wykonał: Diecast Art

DSC06221 DSC06223

Ford Transit Connect – Warszawa 2012

Samochód patrolowo-interwencyjny wyposażony w przedział dla osób zatrzymanych. W służbie od 2012 roku.

Wykonanie własne na bazie modelu Welly.

DSC00533 DSC00535

Ford Transit Connect – Wodzisław Śląski 2016

Samochód patrolowo-interwencyjny wyposażony w przedział dla osób zatrzymanych. Samochód oklejono zgodnie z rozporządzeniem Ministra Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 2012. W służbie od 2016 roku.

Wykonał: Tracker Art.

3 4

*Strona będzie na bieżąco aktualizowana i rozbudowywana.

**Obecnie kilku moich kolegów (Piotrek z DiecastArt, Brociu, Sambor, Marcin) pracują nad takimi modelikami jak m.in:

- DKW F8 – Milicja Obywatelska Drawsko – 1946,

- Mercedes W111 – Komenda Stołeczna Milicji Obywatelskiej – 1966,

- UAZ 469 – Wojska Ochrony Pogranicza

- Volkswagen Passat B2 – Straż Miejska Wodzisławia Śląskiego – 1995,

- Polonez Caro – Straż Miejska Wodzisławia Śląskiego – 1997,

- Skoda Roomster – Straż Miejska Czechowice-Dziedzice, 2007,

- Citroen C1 – Straż Miejska Jastrzębie-Zdrój – 2009,

- Fiat Seicento – Policja, 2004,

- Lancia Delta – Komenda Miejska Policji Olsztyn – 2010.

  4 comments for “Modele Polskich Radiowozów 1944 – 2017*

  1. ~QLIG
    9 września 2017 o 18:27

    Kawał dobrej roboty ;)
    Jak wiesz najbardziej interesuje mnie dział o milicji, ale inne też cieszą oko ;)
    Będę śledził co dalej w temacie.

    • 9 września 2017 o 22:11

      Dziękuję Qlig!

      Dział MO zostanie wkrótce rozbudowany o modele, które Ty już od dawna masz w kolekcji, a które będą dla mnie prawdziwą nowością – DKW F8, Fiat 1500, Mercedes W111, a później i Peugeot 604.

      Zapraszam do zaglądania tu co jakiś czas, bowiem staram się temat rozbudowywać i na bieżąco aktualizować :)

      Pozdrawiam!

      Piotr

  2. ~Smulu
    27 września 2017 o 20:04

    Nie zapominajmy o wielkiej porażce zakupów policji – terenówkach ARO :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *